GLOBAL E-COMMERCE

  1. Course Description
    웹(World Wide Web)을 활용한 상거래는 단순히 국내적 차원에 한정되지 않는다. 특히 무역거래에서는 범세계적인 전자상거래(Global e-commerce)를 지향하지 않으면 존립이 어렵다. 전자상거래를 국제적 차원에서 이해하기 위하여 전자상거래 환경, 수행방법과 영향, 사이버공간에서의 기술과 전자상거래 요소의 통합, 인터넷상의 기업관계 등 기업간 전자상거래(B2B)를 중점적으로 다룬다. 이 강좌의 수업목표는 글로벌 전자상거래를 이해하기 위한 비즈니스, 커뮤니케이션 및 IT(ITC, information communication & technology)의 결합과 그 활용에 대한 비즈니스 모델과 성공 및 실패 사례분석들로 구성하여 전자상거래를 국내적 차원에 국한하지 않고 전자무역거래의 기반이 되는 국제적 환경에 활동하는 비즈니스를 이해하는데 있다. 그 중심적인 내용으로는 전자상거래(E-Commerce)의 주 연구대상인 사이버 쇼핑, 전자 카탈로그, 사이버 경매 등의 분야이외 B2B거래가 중심인 전자무역을 지향한 전자상거래에서 전자무역 전문 중개서비스(Application Hosting Service, AHS) 분야에 관한 내용을 주로 다루며, 전자카탈로그 등 기타 분야의 개발 및 운영에 필요한 주요 구성요소 및 현황에 관한 내용을 실습 중심으로 진행함
  2. Course Objectives
    Worldwide online trade will grow dramatically as companies construct cyber locations around the world. Businesses conducting global e-commerce must take into account differences in culture, language, currency, exchange rates, and technological communications. In this course, you will critically examine what globalization means for e-commerce, learn how trade policies work in a global e-commerce marketplace, and study issues related to the use of internet technology as an enabler to perform international business functions.
  3. Teachnig Method
  4. Textbook
  5. Assessment
  6. Requiments
  7. Practical application of the course
    Upon successful completion of this course, the student will be able to: 1. Discuss the e-Commerce process. 2. Describe an example of system architecture for an e-Business. 3. List the seven major elements of web design. 4. Identify and explain fundamental web site tools including design tools, programming tools, and data processing tools. 5. Identify the major electronic payment issues and options. 6. Discuss security issues and explain procedures used to protect against security threats. 7. Identify and discuss management issues underlying e-Commerce issues including organizational structure, strategic planning, goal setting, corporate social responsibility, international arena, changing market intermediaries, resource allocation and customer service.
  8. Reference